GROVPLANERING idrott och hälsa ÅR 7-9

​

1. Lek, spel och idrotter Alla årskurser. Allsidig rörelseträning. Lekar, stafetter, redskapsgymnastik, bollspel, friidrott, skridskoåkning, konditionsträning, styrketräning. Dans och rörelse till musik Alla årskurser. Tex; Bugg, street, vals , folkdans, friskis och svettis mm

2. Simning Alla årskurser. Teknikträning, motionssim, vattenvaneövningar.

3. Planering av träning och fysiska aktiviteter 7- fokus på att eleven ska planera och leda en uppvärmning och förstå varför och hur. 8 - Planera och sätta upp mål för sin träning. Träningsdagbok. 9 -. Planera träningspass för en grupp kamrater. "elevlektion"

​

4.Hantera nödsituationer i vatten under olika årstider. Livräddningsövningar, tex bogsera en livräddningsdocka, hopp och dykövningar. Bad, båt och isvett. HLR, isvaksövning.

​

5.Friluftsliv under olika årstider. Vandring, cykelturer, Kanotpaddling, skridskoåkning. Kunskap om Utrustning, säkerhet, allemansrätten.

Orientering i okända miljöer  Orienteringsträning i närmiljön, kunskap om våra vanligaste karttecken och hur kartan är uppbyggd. 8,9- Orienteringsträning samt

​

6.Hälsofrågor - Diskussion om träning, Hälsa, Kost, sömn, vikten av fysisk aktivitet . Skriftliga hälsouppgifter. Kunskap om doping och annat som kan vara skadligt för vår hälsa.

​

7.Förebygga skador, känna till risker med fysisk aktivitet. Alla årskurser. Kunna värma upp inför en aktivitet, känna till och följa regler. Känna till och följa säkerhetsföreskrifter i tex badet, ishallen , sporthallen.